Tarjoukset.fi

Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

Sosiaali- ja terveysjärjestöt tarjoutuvat uudistamaan alan ammattilaisten koulutuksen - Palvelujen käyttäjien kokemukset osaksi opetusta
Sosiaali- ja terveysjärjestöt tarjoutuvat uudistamaan alan ammattilaisten koulutuksen - Palvelujen käyttäjien kokemukset osaksi opetusta

Vain pitkäaikaissairas, vammainen ja omainen tietävät, minkälaista on olla hoidettavana, palvelujen käyttäjänä sekä kokea jatkuvaa kipua, särkyä ja väsymystä. Tätä tietoa ei voi hankkia perinteisestä opetuksesta.

Siksi sosiaali- ja terveysjärjestöt tarjoutuvat uudistamaan sosiaali- ja terveydenhuollon opetuksen niin, että palvelujen käyttäjien omat kokemukset tulevat opetussuunnitelmiin ja siten osaksi opetusta.
 

Palvelujen käyttäjien kokemukset kasvattavat työntekijöiden ammatillisuutta ja tekevät heistä huippuosaajia, jotka pystyvät nykyistä tehokkaammin käyttämään asiakkaiden kokemuksia tärkeänä tietolähteenä. Teoreettisen tiedon lisäksi opetuksen pitää sisältää kokemustietoa.

Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat kehittäneet toimintamallin, joka tuottaa oppilaitosten käyttöön sertifioituja kokemuskouluttajia. Siinä on jo mukana 30 valtakunnallista potilas-, vammais- ja kansanterveysjärjestöä sekä yliopistoja ja ammattikorkeakouluja. Parin vuoden päästä on tarkoitus olla koko valtakunnan käyttöön soveltuva toimintamalli ja satoja kokemuskouluttajia.

Nyt järjestöt tekevät kehitystyötä Raha-automaattiyhdistykseltä saamallaan tuella. Kokemuskouluttajiksi koulutetut jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä. Kokemuskouluttajiksi koulutetaan henkilöitä, joilla itsellään on vähintään kolmen vuoden omakohtainen kokemus pitkäaikaissairaudesta, vammaisuudesta tai omaisena olemisesta.

Nykyisin sosiaali- ja terveydenhuollon opetus korostaa teoreettista tietoa. Ihmisläheinen ote hoitoon on käytännössä vähentynyt rakennemuutosten vuoksi. Hoitojaksojen lyheneminen, henkilökunnan vaihtuvuus ja monin paikoin vallitseva henkilökuntavaje heikentävät asiakaskontaktien laatua, mikä heijastuu sekä henkilökunnan että asiakkaiden jaksamiseen.

Useaa eri sairautta tai vammaa edustavat kokemuskouluttajat ovat esimerkiksi kertoneet kivusta jokainen omasta näkökulmastaan. Tällaisesta koulutuksesta opiskelijat ovat saaneet erilaisista fyysisistä ja psyykkisistä kivuista sellaista tietoa, jota he eivät mistään muualta voi saada. Nämä yhteiset koulutuskokemukset auttavat opiskelijoita kohtelemaan asiakkaitaan yhteistyökumppaneina, jotka omakohtaisen kokemuksen kautta ovat hankkineet tärkeää osaamista. Uudenlainen asiakasajattelu heijastuu palvelujen käyttäjiin nykyistä parempana hoitona ja kuntoutuksena.

Lähde: Sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteistyöyhdistys YTY ry
 

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy