Liian monelta lapselta ja nuorelta puuttuu turvallinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella ja auttaa. Nuoret eivät myöskään osaa etsiä palveluita, joihin heillä olisi oikeus. Mannerheimin Lastensuojeluliitto julkaisi Lasten ja nuorten puhelimen ja netin vuosiraportin 2007 maaliskuun alkupäivinä. MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen ja netin vapaaehtoiset päivystäjät vastasivat vuonna 2007 yli 67 312 puheluun ja 2 729 nettikirjeeseen. Tämä on yli 14 000 yhteydenottoa enemmän kuin edellisenä vuonna.
Aktiivisimpia soittajia olivat 11–13-vuotiaat tytöt ja pojat ja ahkerimpia kirjoittajia 14–16 -vuotiaat tytöt. Lapset soittavat ja kertovat kuulumisiaan sekä kysyvät heitä askarruttavista asioista. Tytöt pohtivat ihastumisia ja perhesuhteisiin liittyviä pulmia, poikia askarruttaa seksi sekä muutokset omassa vartalossa.
Lasten ja nuorten puhelimeen tulee varsinkin loma-aikoina ja viikonloppuina paljon testauspuheluita, joissa koetellaan päivystäjän pinnaa. Usein käy ilmi, että lapset ovat pitkiä aikoja yksin kotona. Päivystäjille soitetaan ja kerrotaan kuulumisia myös silloin, kun vanhemmat ovat kotona. Keskusteluyhteys omiin vanhempiin puuttuu ja moni nuori kertoo, ettei voi jutella asioistaan kotona.
Nuoret eivät luota aikuisiin
Nuoret ja heidän tarinansa herättävät huolta myös Lasten ja nuorten puhelimen ja netin päivystäjissä.
On huolestuttavaa, että pieni osa lapsista ja nuorista ei enää luota aikuisiin. Lasten ja nuorten puhelimeen soittavilla nuorilla on usein valmiiksi asenne, että ette te mua kuitenkaan kuuntele. Usein soittaja yllättyy siitä, että päivystäjä on linjoilla vielä aggressiivisen purskahduksen jälkeen ja keskittyy kuuntelemaan nuoren.
Monet nuoret joutuvat kantamaan kotona aikuisen vastuuta tilanteessa, jossa esimerkiksi toinen vanhemmista käyttää päihteitä. Lasten ja nuorten puhelimessa ja netissä pyritään tarvittaessa ohjaamaan lapsia ja nuoria eteenpäin kouluhenkilöstön tai terveydenhuollon ammattilaisten luo.
Tilannetta vaikeuttaa se, että nuoret eivät tiedä mistä voi saada apua eivätkä löydä tarjolla olevia palveluita. Lapsille tulisi kertoa enemmän heidän oikeuksistaan. Jokaisella lapsella ja nuorella tulisi peruskoulussa, lukiossa ja ammattioppilaitoksessa olla mahdollisuus mm. kuraattorin ja psykologin palveluihin, tähdennetään Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.
Aikuisten tukea tarvitaan
MLL:n vapaaehtoisten päivystäjien mukaan Lasten ja nuorten puhelimeen ja nettiin yhteyttä ottavat lapset ja nuoret ovat fiksuja ja mukavia. Ongelma on usein heidän vanhempansa, jotka luulevat, ettei 13-vuotias kapinoiva nuori enää tarvitse aikuista. Lasten ja nuorten puhelimen puoli miljoonaa soittoa ja soittoyritystä kuitenkin viestittää, että nuoret tarvitsevat paljon aikuisen aikaa ja tukea.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto vetoaa kaikkiin aikuisiin, että lapsia ei itsenäistettäisi liian varhain. Lapset tarvitsevat aikaa ja huolenpitoa 18-vuotiaaksi asti, jonka jälkeen myös nuori aikuinen tarvitsee vanhempiensa tukea elämän haasteissa.
Lasten ja nuorten puhelimen ja netin vuosiraportti on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.mll.fi/lnpn.
Lasten ja nuorten puhelin on ainoa suomenkielinen, valtakunnallinen, yksinomaan lapsille ja nuorille tarkoitettu auttava puhelin. Vapaaehtoiset päivystäjät vastaavat numerossa 0800 120 400 arkipäivisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20. Juhlapyhinä päivystetään kello 14 - 17. Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Puhelu on soittajalle maksuton.
Lasten ja nuorten nettiin lapset voivat kirjoittaa luottamuksellisen kirjeen aikuiselle. Kirjeisiin luvataan vastata kahden viikon kuluessa, käytännössä lapset ja nuoret saavat vastauksen muutamassa päivässä.
Lähde: Mannerheimin Lastensuojeluliitto
|