Laitokseen joutuminen on kauhea paikka jokaiselle, myös vanhuksille. Pitkä kotihoito on yleinen toive ikääntyvien joukossa, mutta sen laadukas toteutuminen on yhä haasteellista. Tärkeänä painopisteenä on tässä vanhustenhuollon ammattiosaaminen.
Ammattiosaamisen parantamiseen ja ikääntyneiden kotihoidon laadun arviointiin on nyt ilmestynyt arviointiopas: Asiakaslähtöinen kotihoito. Oppaassa laadun arvioinnin keskiössä on asiakas, mutta aihetta tarkastellaan myös työprosessien, moniammatillisen yhteistyön, johtamisen ja talouden näkökulmista.
Julkaisu kuuluu Kotipalvelu ja kotihoito osana palvelujärjestelmää (Kotosa) –hankkeeseen.
Oppaan tiedot pohjautuvat uusimpaan kotihoidon tutkimukseen sekä kunnissa hyviksi havaittuihin toimintakäytäntöihin. Loppuun on koottu kotihoidon laadun arvioinnin kriteerit, joita voidaan käyttää työvälineenä kotihoidon yksiköiden toiminnan eri osa-alueiden laadun arvioimisessa ja kehittämisessä. Kriteerejä voidaan hyödyntää kotihoidon johtamisessa, kehittämisessä, käytännön työssä ja koulutuksessa. Kriteerit toimivat myös tarkistuslistana siitä, miten omassa kotihoidon yksikössä laadun eri osatekijät on käytännössä otettu huomioon. Kotihoidon laadun arvioinnin kriteerit kehitettiin yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, Stakesin, Suomen Kuntaliiton, Vanhustyön keskusliiton ja hankkeessa mukana olevien kuntien kanssa.
Asiakaslähtöinen kotihoito -opas on tarkoitettu vanhustenhuollon ja kotihoidon esimiehille, kehittäjille ja suunnittelijoille. Se soveltuu myös uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä alan oppimateriaaliksi.
Lähde: Stakes
|