Tuolin ominaisuuksilla on suuri vaikutus työtehokkuuteen. Tällainen tulos saatiin Newcastlessa Englannissa Automobile Associationsin puhelinmyyntikeskuksessa toteutetussa tutkimuksessa.
Tulos osoitti, että työntekijät vastasivat puhelimeen aiempaa nopeammin ja työviihtyvyys parani. Saapuvien puheluiden odotusaika lyhentyi 58 prosenttia ja ryhmän myyntitehokkuus parani 9,4 prosenttia.
Tutkimuksen kesto oli yhdeksän kuukautta. Tuoleihin asennettiin digitaalinen lukulaite. Laite rekisteröi työntekijän liikkumista tuolissa. Mittauksia seurasivat toimistotyöntekijöiden haastattelut, joiden tuloksia verrattiin yrityksen tulevien puheluiden odotusajan tilastoihin sekä sairauspoissaoloihin.
Tutkimuksessa, johon osallistui 20 henkilöä, huomattiin, että istumamukavuus vähensi huomattavasti sairauspoissaoloja ja lisäsi tehokkuutta. Suurin yllätys oli, että monet jatkoivat tuolien säätömahdollisuuksien käyttöä myös tutkimuksen jälkeen. Toinen osoitus tuolien arvostamisesta oli, että työntekijät halusivat ottaa tuolin mukaansa työpistettä vaihtaessaan.
Automobile Association Newcastlessa on puhelinmyyntikeskus, jossa työntekijän työajasta yli 80 prosenttia on puheluihin vastaamista ja tietokoneen ääressä tehtävää istumatyötä.
Lähde: Martela
|