Käsinkirjoitetut reseptit alkavat jo olla historiaa. Nykyisin suuri osa lääkemääräyksistä tulostetaan asiakkaalle tietokoneelta, ensi vuonna on vuorossa sähköinen resepti suoraan apteekkiin. Laki sähköisestä lääkemääräyksestä astui voimaan huhtikuun alussa.
Vaikka laki on jo voimassa, ensimmäiset sähköiset reseptit kirjoitetaan kuitenkin vasta ensi vuonna, kun valtakunnallinen tietojärjestelmä valmistuu. Sähköisen reseptikeskuksen rakentamisesta ja ylläpidosta vastaa Kela, joka toimii myös rekisterinpitäjänä. Sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain mukaan lääkäri tai hammaslääkäri voi jatkossa laatia reseptin sähköisesti ja siirtää sen suoraan valtakunnalliseen reseptikeskukseen. Kun potilas menee noutamaan lääkettä, apteekki ottaa yhteyden reseptikeskukseen ja hakee sieltä tiedot potilaalle määrätystä lääkkeestä. Järjestelmään luodaan myös katseluyhteys, jonka kautta potilas voi omalta kotikoneeltaan katsoa tietoja hänelle kirjoitetuista resepteistä ja niillä toimitetuista lääkkeistä.
Keskitetyssä järjestelmässä sähköisiä lääkemääräyksiä voidaan tulevaisuudessa laatia kaikissa terveydenhuollon yksiköissä ja lääkemääräyksiä voidaan toimittaa kaikista apteekeista. Järjestelmä on edistyksellinen, sillä missään muualla ei vielä ole käytössä keskitettyyn tietokantaan perustuvaa sähköistä reseptiä.
Sähköisen lääkemääräyksen tavoitteena on parantaa potilas- ja lääketurvallisuutta sekä helpottaa ja tehostaa lääkkeen määräämistä ja toimittamista. Toteutusta varten perustetaan valtakunnallinen tietotekninen järjestelmä, johon kaikkien terveydenhuollon toimintayksiköiden ja apteekkien tulee liittyä.
Lakiin sähköisestä lääkemääräyksestä sisältyy neljän vuoden siirtymäaika. Sähköisen lääkemääräyksen käyttöönotto alkaa vuonna 2008. Tavoitteena on, että vuonna 2010 jo puolet (noin 15 miljoonaa) resepteistä olisi sähköisiä.
Lisätietoja osoitteesta www.kela.fi
|