Jokainen meistä on joskus noussut ylös kukonlaulun aikaan pänttäämään päähänsä parin tunnin kuluttua pidettävien kokeiden materiaalia. Silmät ristissä ja aivot tahmeina oppiminen on takkuillut. Ainoana ajatuksena päässä on ollut nukkumisen kutsuva ihanuus.
Jokaisen opiskelijan on hyvä tietää, ettei tiede ei tue tätä viimehetken menetelmää.
Saksalaiset tutkijat ovat selvittäneet unen ja sen eri vaiheiden tärkeyttä opittavalle asialle. Tutkimuksessaan he huomasivat, että iltauni laukaisee muistamisprosessin. Se valmistaa aivot taltioimaan uutta tietoa. Rem-uni eli unennäkövaihe puolestaan toimii muistin lujikkeena. Unemme koostuu useasta unijaksosta, joissa on kevyempiä ja syvempiä univaiheita. Kaikki nämä vaiheet ovat tärkeitä hyvinvoinnillemme ja muistillemme.
Kyseiset unitutkijat opettivat kahdelle eri testiryhmälle saman opittavan asian, ainoa eroavaisuus oli vuorokaudenaika. Ensimmäinen ryhmä opiskeli aihetta juuri ennen nukkumaan menoa. Toinen ryhmä sai nukkua ennen opiskelunsa alkamista jonkin aikaa kunnes heidät herätettiin kesken uniensa. Oppimistuokion jälkeen molemmat ryhmät saivat nukkua vielä kolme tuntia ennen koetta. Ryhmien koetulokset olivat erilaiset. Ensimmäinen ryhmä suoriutui testistä erittäin hyvin. Toinen koeryhmä epäonnistui täysin. Koeryhmien testituloksissa painottui muistamisprosessin laukaisevan iltaunen tärkeys oppimisprosessille. Iltauni auttaa aivoja taltioimaan päivän aikana opittua tietoa.
|