Kuolonkolarissa viime vuonna mukana olleet ajoneuvot olivat rakenteeltaan ja turvatekniikaltaan aikaisempia vuosia paremmin varusteltuja, mutta ikänsä vuoksi niiden törmäysturvallisuudessa oli puutteita.
Kuolinonnettomuuksia vuonna 2011 tapahtui enemmän kuin kahtena edellisvuotena.
Lukkiutumaton jarrujärjestelmä oli 62 %:lla (44 % vuonna 2010) kuolinonnettomuuksissa mukana olleista henkilö- ja pakettiautoista. Vähintään yksi turvatyyny oli 67 (55) %:lla ja renkaissa vähintään 4 mm:n urasyvyys 80 (70) %:lla onnettomuusautoista.
Joka neljäs kuolinonnettomuuden aiheuttaja oli humalassa, valtaosa ylitti törkeän rattijuoppouden rajan. Promillemäärät kasvoivat törkeämpään suuntaan. Alle 0,5 promillen lukemissa ajaneita maistelleita onnettomuusauton kuljettajia ei ollut viime vuonna lainkaan.
Joka kymmenes käytti lääkkeitä
Ajokykyyn vaikuttavien lääkkeiden käyttö on onnettomuuskuljettajien keskuudessa lisääntymään päin. Kun huumeiden vaikutuksen alaisena oli 5 % onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista, ajokykyyn vaikuttavia lääkkeitä käytti 10 % aiheuttajista.
Yli 30 km/h ylinopeutta ajaneiden osuus lisääntyi. Ylinopeus tai liian suuri nopeus olosuhteisiin, taitoon tai ajoneuvoon nähden oli mukana lähes joka toisessa kuolinonnettomuudessa.
Turvavyön käytön osuus on pysynyt ennallaan. Henkilö- ja pakettiautojen kuolinonnettomuuksissa mukana olleista turvavyötä käytti 69 %. Onnettomuuksissa menehtyneistä turvavyötä käytti 57 %.
Tutkijalautakuntien arvioiden mukaan turvalaitetta käyttämällä eri todennäköisyyksillä kuolemalta olisi pelastunut 24 henkilö- ja pakettiautoissa ollutta (turvavyö), 6 jalankulkijaa (heijastin) ja 4 polkupyöräilijää (kypärä).
Viime vuonna tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 236 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, joissa menehtyi 255 henkeä. Lisäksi kevyen liikenteen onnettomuuksissa menehtyi 37 jalankulkijaa ja 18 polkupyöräilijää.
Yleisin onnettomuustyyppi oli ajoneuvon tieltä suistuminen (41 %). Jalankulkijakuolemista kolmannes tapahtui suojatiellä. Pyöräilijöistä puolet menehtyi risteysonnettomuuksissa.
Lähde: Liikennevakuutuskeskus
|