Tarjoukset.fi

Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

40 prosenttia suomalaisista parantanut ruokatottumuksiaan vuoden aikana
40 prosenttia suomalaisista parantanut ruokatottumuksiaan vuoden aikana

Suomalaiset muuttavat ruokavaliotaan innolla terveellisempään suuntaan: Miehistä 36 prosenttia ja naisista peräti 45 prosenttia ilmoitti parantaneensa ruokatottumuksiaan vuoden sisällä.

Elintarviketrendien kolme vahvaa L:ää ovat luomu, lähiruoka ja lisäaineettomuus.
 

Eniten ruokavaliotaan rukanneita on 20 - 29-vuotiaiden ikäryhmässä, lähes puolet. Perinteiset syyt, terveellisyys ja painon hallinta, ovat tärkeimmät syyt ruokavaliomuutokseen, mutta vahvat elintarviketrendit ovat nousseet niiden rinnalle: Vastaajat mainitsivat myös halun suosia luomua ja lähiruokaa motiiviksi muutokseen. Viikoittain luomua ostavista kuluttajista peräti 71 prosenttia arvioi lisäävänsä luomun käyttöä.

Yksinkertaisuus, luonnollisuus ja paikallisuus vallitsevat elintarviketrendeissä. Valmisruokien ja einesten kysyntä tulee laskemaan selkeästi: 38 prosenttia vastaajista arvioi vähentävänsä niiden käyttöä. Puhtaiden perusraaka-aineiden suosion uudesta tulemisesta kertoo myös se, että einekset eivät kiinnosta kuluttajia edes luomuna.

Esimerkiksi vihannesten ja juuresten kohdalla luonnonmukaisuus kiinnostaa enemmän kuin joka kolmatta kuluttajaa, mutta einesten kohdalla vain noin joka kymmenes pitää sitä merkittävänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.

Ruuan kotimaisuus ja luonnollisuus ovat tulevaisuudenkin valtteja. 37 prosenttia aikoo lisätä lähituotettua ja 35 prosenttia lisäaineetonta ruokaa, luomua 32 prosenttia. Kotimaiset kasvikset pitävät pintansa kestosuosikkina: Jopa 40 prosenttia arvioi lisäävänsä niiden käyttöä keittiössään.

Karppausbuumi jatkuu


Viikoittain punaista lihaa ostavista 31 prosenttia arvioi lisäävänsä punaisen lihan käyttöä ja käytännössä loput (66 prosenttia) aikoo jatkaa lihan kulutusta entiseen malliin. Kaikista vastaajista 35 prosenttia katsoi syövänsä nykyisellään liikaa nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ja joka kolmas piti ruokavalionsa sokerimäärää liian suurena.

Tiedot käyvät ilmi Consumer Compassin toteuttamasta Elintarviketrendit 2012 -tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten kuluttajien elintarvikkeiden käyttöä ja niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä maaliskuussa 2012.

Lähde: Consumer Compass Oy
 

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy