Alkoholimainonnan rajoitukset eivät suojaa nuoria. Selvityksen mukaan nuoret myös kokevat, että mainonta suoranaisesti suunnataan heille.
Mainonta myös vetoaa nuoriin. Lähes kaikki nuoret kohtaavat alkoholimainontaa arkiympäristössään. Eniten mainontaa he kohtaavat televisiossa, 76 %.
Terveyden edistämisen keskuksen (Tekry) teettämässä selvityksessä nuorilta tiedusteltiin heidän havaitsemastaan alkoholimainonnasta ja kartoitettiin heidän näkemyksiään alkoholimainonnan sisällöstä. TNS Gallup Oy haastatteli selvitystä varten heinäkuussa 2011 viisisataa 13-17-vuotiasta nuorta.
Televisio on vahvin alkoholimainonnan välittäjä
Selvityksestä kävi ilmi, että nuoret kohtaavat alkoholimainontaa arkiympäristössään. Eniten mainontaa he kohtasivat televisiossa - 76 prosenttia nuorista. Lehtien alkoholimainoksia havaitsi 49 %, kauppojen 44 %, ulkomainoksissa ja internetissä 37 % ja radiossa 29 % vastaajista. Lisäksi mainokset tulevat vastaan liikennevälineissä, urheilu- ja musiikkitapahtumissa, peleissä ja elokuvissa.
Suurin osa nuorista oli nähnyt tai kuullut viimeisen viikon aikana useita mainoksia. He myös luettelivat pitkän listan alkoholimerkkejä, joiden mainoksia olivat nähneet tai kuulleet.
Vaikka laki kieltää alkoholimainosten esittämisen televisiossa kello 7-21, niin nuoret kuitenkin katselevat ohjelmia huomattavan myöhään tai tallentavat niitä. Viikonloppuisin 81 % katsoo televisiota kello 23 jälkeen ja viikolla yli puolet.
Mainonta kertoo hauskanpidosta alkoholin voimalla
Tekryn selvityksen keskeinen tulos on, että nykyiset alkoholimainonnan rajoitukset eivät suojaa nuoria.
Nuoret jopa kokevat mainonnan olevan jossain määrin suoranaisesti suunnattu heille lain kiellosta huolimatta. Yli puolet 53 % kertoi myös, että mainonta vetoaa juuri heihin.
Suuri osa nuorista kokee, että mainoksissa esitetään tilanteita, joissa alkoholin juominen saa vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen heräämään. Mainosten maailmassa juominen myös lisää hauskanpitoa kavereiden kesken näkee 70 % vastaajista. Erityisesti tytöt (77 %) kokivat mainosten kuvaavan hauskanpitoa alkoholin voimalla. 15-vuotiaista jopa 86 prosenttia koki mainoksen näin.
Nuoret näkivät niin ikään yritysten mainostavan alkoholia lisätäkseen myyntiään.
Suurin osa nuorista 58 prosenttia oli sitä mieltä, että alkoholimainontaa ei tarvittaisi lainkaan.
Järjestöt ovat jo kauan vaatineet alkoholimainonnan rajoittamista
Selvityksen tulokset tukevat järjestöjen vaatimuksia alkoholimainonnan rajoittamiseksi. Selvitys osoittaa, että lapsia ja nuoria ei voi suojata alkoholimainonnalta television lähetysaikoja muuttamalla. Myös WHO:n tutkimukset asiasta ovat tuottaneet samansuuntaisia tuloksia: lasten ja nuorten nukkumaanmenoajat ovat entistä myöhäisempiä.
Ratkaisuksi jää alkoholimainonnan rajoittaminen. Selvitys tarjoaa lainsäätäjälle tällaiseen ratkaisuun tukea myös sikäli, koska se osoittaa, että nuoret itse eivät pidä mainontaa tarpeellisena.
Alkoholiteollisuus selittää, että mainonnassa on kyse vain tuotemerkkien välisestä keskinäisestä kilpailusta. Nuoret kuitenkin näkevät, että alkoholimainonnan tehtävänä on myydä enemmän alkoholia.
Lähde: Tekry
|