Kuluttaja-asiamies on julkaissut linjauksen kuntokeskusten sopimusehdoista.
Kuntokeskuksille räätälöidyn ohjeistuksen laatiminen on osoittautunut alan erityispiirteiden vuoksi tarpeelliseksi. Kuluttaja-asiamies on jo vuosia pyrkinyt sopimaan alan kanssa yleisistä vakiosopimusehdoista ja toivookin, että linjaus toimii myös uutena keskustelunavauksena kohti alan vakiosopimusehtoja.
Linjauksen tarkoituksena on opastaa alan yrittäjiä, kun he laativat kuluttajasopimustensa ehtoja. Linjauksessa tarkastellaan muun muassa sopimusehtojen laatimiseen liittyviä kohtuullisuusvaatimuksia sekä käydään läpi hinnan ilmoittamista koskevat keskeiset periaatteet. Tavoitteena on auttaa yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla sekä saavuttamaan ja säilyttämään asiakkaiden luottamus.
Käsite kuntokeskus ymmärretään linjauksessa laajasti ja se kattaa kaikki kunto- ja terveysliikuntakeskusten palvelut. Tyypillisiä kuluttajalle tarjottavia palveluita ovat esimerkiksi erilaiset jumpat ja tanssit, kuntosalipalvelut ja vesiliikunta. Linjaus koskee kuitenkin laajasti myös muunlaisten liikuntapalveluiden tarjoamista, kun tarjoajana on yritys.
Lähde: Kuluttajavirasto
|