Vanhuspalvelujen tuottajatahot tarvitsevat enemmän tietoa erilaisista teknologiaratkaisuista ja niiden käyttömahdollisuuksista.
Etenkin asiakkaiden turvallisuuden lisääminen teknologian keinoin koetaan erittäin tärkeäksi.
Vanhusten turvallisuuden lisääminen teknologian keinoin koetaan erittäin tärkeäksi. 85 %:lla vanhusyhteisöistä on jo käytössä jonkinlainen turvapuhelinjärjestelmä.
Siihen kuitenkin kaivataan vielä paikannusominaisuutta, jolloin esimerkiksi muistisairaan vanhuksen hälyttäessä apua turvarannekkeella tiedettäisiin heti, missä hän on ja osattaisiin mennä oikeaan paikkaan. Ikääntyneiden turvallisuutta ja omatoimisuutta lisäävät myös mm. erilaiset muistiapuvälineet, joita on kuitenkin käytössä vasta noin 20 %:lla.
Teknologialta toivotaan myös helppokäyttöisiä ratkaisuja yksinäisyyteen, kun ikäihminen ei pääse enää osallistumaan kodin ulkopuoliseen toimintaan. Esimerkiksi järjestelmää, jonka avulla hän voisi osallistua kotoaan kunnan järjestämiin ohjattuihin jumppa- tai keskusteluryhmiin. Helppokäyttöinen kuvapuhelin taas mahdollistaisi yhteydenpidon omaisiin ja ystäviin, kun toimintakyky ei enää riitä tavallisen puhelimen käyttöön. Ikääntyneille toivotaan myös helppokäyttöisiä tietokoneita internetyhteydellä. Vajaa puolet yhteisöistä tarjoaa asiakkaidensa käyttöön tietokoneen. Sitä kuitenkin hyödynnetään varsin vähän ja ikäihmisille pitäisikin järjestää enemmän opastusta tietokoneen käyttöön.
Jo olemassa oleva teknologia voi tarjota monia mahdollisuuksia ikääntyneille, mm. parempaa turvallisuuden tunnetta ja osallisuutta. Teknologian käytettävyyttä parantamalla sitä voidaan hyödyntää entistä paremmin.
Teknologia ei kuitenkaan ole ratkaisu kaikkeen, vaan henkilökohtaisia, kasvokkaisia kontakteja totta kai tarvitaan. Oikeassa paikassa teknologia voi helpottaa työntekijöiden työtä ja vapauttaa lisää aikaa varsinaiseen hoivatyöhön ja läsnäoloon.
Lähde: Vanhustyön keskusliitto
|