Tarjoukset.fi

LuontaisTerveys
Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

Uiminen kylmässä vedessä lihottaa
Uiminen kylmässä vedessä lihottaa

Huomio kaikki talviturkkiaan heittämässä olevat! Uiminen kylmässä vedessä lihottaa. Näin sanovat amerikkalaiset tutkijat.

Itse uiminen ei tietenkään lisää läskejä, mutta tutkijoiden mukaan kylmässä vedessä uituaan ihminen on taipuvaisempi nauttimaan huomattavasti normaalia enemmän kaloreita.

Floridan yliopiston tiedemiehet tutkivat yhdentoista miespuolisen vapaaehtoisen käyttäytymistä sen jälkeen kun nämä olivat harrastaneet liikuntaa niin kylmässä (20 lämpöastetta) kuin lämpimässäkin (33 lämpöastetta) vedessä. Ensin vapaaehtoiset pyöräilivät veteen upotetuilla kuntopyörillä 45 minuuttia. Tämän jälkeen heidät päästettiin ruokaa täynnä olevaan huoneeseen ja he saivat syödä siellä niin paljon kuin halusivat. Tutkijat huomasivat, että kylmän veden jälkeen miesten ruuankulutus oli 44% korkeampaa kuin lämpimästä vedestä tultua ja 41 % suurempaa kuin löhöilyn jälkeen.

Tutkijoiden mukaan uiminen ja muukin liikunta vedessä on hyödyllistä. Tämä koskee erityisesti henkilöitä, joilla on mm. nivelsairauksia tai vaikeuksia tasapainon kanssa. Mutta laihtumiseen uiminen ei välttämättä ole se kaikkein paras keino. Naiset, jotka uivat eivät laihdu yhtä paljon kuin naiset, jotka hölkkäävät tai pyöräilevät ja lämpimässäkään vedessä uiminen ei karista kiloja kuivalla maalla tehdyn hikilenkin verran.

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy