Tarjoukset.fi

LuontaisTerveys
Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

Luunkerääjä
Luunkerääjä

Sana luunkerääjä tuo joillekin mieleen kaunotar Angelina Jolien elokuvan. Tuossa elokuvassa New Yorkissa riehuu erittäin ovela sarjamurhaaja, ja Angelina Jolie on traumoista kärsivä naispoliisi.

Tässä me emme kuitenkaan käytä tätä sanaa tarkoittamaan tuota elokuvaa, vaan kuvaamaan meitä ihmisiä ja sitä mitä meidän pitäisi tehdä luillemme eli ”keräämään” niihin elintapavalinnoillamme lisää vahvuutta ja voimaa. Siis taistelemaan osteoporoosia vastaan.

Osteoporoosi tarkoittaa luustoa haurastumista. Sitä että luukudos haurastuu ja sen kestävyys heikkenee. Me voimme vahvistaa luitamme ja lisätä niiden kestävyyttä tekemällä pieniä, mutta merkittäviä, muutoksia elintapoihimme.

Näitä ovat:
- älä tupakoi
- liiku säännöllisesti
- vältä alkoholia ja kofeiinia
- syö terveellisesti ja huolehdi riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista

Alkoholi, tupakka ja kofeiini ovat selvää pässinlihaa. Ne aiheuttavat ongelmia muillakin saroilla kuin vain luiden heikkenemisessä. Ja terveyttään arvostava osaa välttää niitä. Sama pätee myös liikuntaan. Sen hyväksi tekevistä ominaisuuksista puhutaan joka mediassa. Ainoastaan idiootti jättää ne tiedot hyödyntämättä.

Mutta ruoka. Siinä löytyy parantamista yhdellä sun toisella. Moni saattaa kuvitella syövänsä terveellisesti, mutta tarkemmin tarkasteltuna asia ei välttämättä olekaan näin. Osteoporoosin ehkäisyssä maitotuotteet, rasvattomat sellaiset, ovat korkeassa kurssissa. Sama pätee myös soijaan ja parsakaaliin. Niiden, jotka eivät saa tarpeeksi kalsiumia ruuastaan, tulee huolehtia sen saannista nauttimalla päivittäin kalsiumvalmisteita.

D-vitamiini on tärkeä kalsiumin imeytymiselle suolistosta. D-vitamiinia saadaan auringosta, mutta Suomessa asuvalle paras D-vitamiinin lähde löytyy vitamiinilisistä.

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy