Tarjoukset.fi

LuontaisTerveys
Kunta: Toimiala: Hakusana:  
Uusi haku

Uutiset

Takaisin

Laihduttaminen vähentää lääkityksen tarvetta
Laihduttaminen vähentää lääkityksen tarvetta

Laihduttaminen ehkäisee monia sairauksia, kuten tyypin 2 diabetesta, astmaa, sydän- ja verisuonisairauksia, uniapneaa ja nivelrikkoa.

Puhjenneessa sairaudessa painonpudotus usein pienentää myös lääkkeiden tarvetta.
 

Tyypin 2 diabeteksessa laihduttaminen korjaa sokeritasapainoa, jolloin lääkitystä voidaan usein vähentää. Myös astmaatikko ja sydänpotilas pärjäävät usein kevyemmällä lääkityksellä laihduttuaan. Nivelrikossa sopiva liikunta ja laihduttaminen helpottavat kipuoireita ja parantavat liikkumista, jolloin särkylääkitystä ei välttämättä tarvita.

Hienointa on tietenkin se, että vain muutaman kilon painonpudotus vähentää jo selvästi riskiä sairastua esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen tai sydänsairauksiin. Naisilla viiden kilon laihtumisen tiedetään pienentävän polven nivelrikon riskiä jopa puolella.

Ruokavalio on laihduttamisen ja painonhallinnan kulmakivi. Liikunta auttaa onnistumaan.
Laihtumisessa on yksinkertaisuudessaan kysymys siitä, että syö vähemmän kuin kuluttaa ja painonhallinnassa siitä, että syö sen minkä kuluttaa. Haastavaa tämä kuitenkin on, sillä reilusti yli puolet suomalaisista on vähintäänkin liikapainoisia.

Tehokkain tapa laihtua ja pysyä uusissa mitoissaan on edetä pienin askelin. Pienet muutokset ruokatottumuksissa ja liikunnassa pudottavat painoa helposti 5–10 prosenttia, mikä on jo terveyden kannalta merkittävää. Lisäksi maltillisessa laihduttamisessa menetetään pääasiassa rasvakudosta ja vain vähän lihaskudosta.

Tiukkojen dieettien avulla laihtuu, mutta painonhallinnassa ne toimivat huonommin. Dieettiruokavalio eroaa niin suuresti normaalista, että sen noudattaminen pitkiä aikoja on mahdotonta. Nopea laihdutusvauhti hidastaa myös aineenvaihduntaa, jolloin laihtuminen vaikeutuu.

Yhtä oikeaa tietä onnistumiseen ei kuitenkaan ole. Tärkeää on huolehtia ruuan ravintosisällöstä, suosia pehmeitä kasvirasvoja, syödä reilusti kasviksia ja kuituja ja huolehtia riittävästä proteiinien saannista. Pysyvät elämäntapamuutokset vaativat motivaatiota.

Lähde: Suomen Apteekkariliitto ry


 

Sivuston sisällön käyttö markkinointi- ja myyntitarkoituksissa on ehdottomasti kielletty. Scanria Oy